miércoles, 15 de junio de 2011

Aquí tenim una mica de teoria de les emocions i el autocontrol, per poder veure la importància que té aquest tema

L'emoció, en la seva definició més general, és un intens estat mental que sorgeix en el sistema nerviós de manera espontània i provoca una resposta psicològica positiva o negativa. És un impuls involuntari originat com a resposta als estímuls de l'ambient que indueix sentiments tant a l'ésser humà com en animals i que desencadena conductes de reacció automàtica.
Les emocions és un element insubstituïble en la maduració personal i en el desenvolupament de la intel·ligència.
Molts psicòlegs defineixen les emocions en termes de tres atributs fonamentals: el desvetllament fisiològic, l'expressió conductual i l'experiència conscient. 
Emocions poden ser: la ràbia, la por, la pena, l'alegria, el fàstic, la sorpresa, l'acceptació, la curiositat, l'ansietat, l'avorriment, la pietat, el ressentiment, la confusió, la decepció, la vergonya, la gratitud, la culpabilitat, la nostàlgia, l'esperança, l'interès, la gelosia, la malenconia, l'admiració...



ALGUNS DELS OBJECTIUS GENERALS QUE PRETENEM EN L'EDUCACIÓ EMOCIONAL SÓN:
- Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions.
- Identificar les emocions dels altres.
- Desenvolupar l'habilitat de controlar les pròpies emocions.
- Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.
- Desenvolupar l'habilitat de generar emocions positives.
- Desenvolupar una major competència emocional.
- Desenvolupar l'habilitat de automotivar-se.
- Adoptar una actitud positiva davant la vida.




Cada cop més mestres - i pares, sóm conscients que educar nens i nenes no vol dir omplir.los el cap de coneixemets. S'ha demostrat que l'èxit en els estudis o en el món laboral no garanteix una vida plena i feliç., i que a l'hora d'enfrontar-se als veritables reptes de la vida, com mantenir una relació estable, superar la pèrdua o educar un fill, de poc serveix saber quina és la capital de Xile.


"Coneix-te a tu mateix i ho coneixeràs tot", va dir Eugéne Fersen, considerat "Mestre de mestres" en els camps de la Filodofia i la Ciència del segle XIX. Per això, si volem educar els infants en al seva totalitat, perquè siguin responsables, autònoms, amb autoestima i cirteri pripi, i que aprenguin que la seva felicitat no depèn de res que hagin d'aconseguir, hem d'ensenyar-los a conèixer cada fibra d'ells mateixos, cada pensament i cada emoció que els fan sentir com són.


Descobrir què s’amaga al darrere d’allò que senten els donarà la clau per aprendre a sentir compassió, a perdonar, a acceptar i estimar-se a ells mateixos i als altres. Els ajudarà a entendre per què reaccionen i actuen d’una determinada manera i els conduirà a la comprensió de que l’única cosa que els limita és la por; la por a no ser acceptats, la por a no ser estimats, la por a no ser millors, la por a estar sols, la por a no aconseguir el que desitgen...
Només es sentiran feliços quan comprenguin que són lliures de ser qui són, quan deixin de voler ser “més” (més intel·ligents, més ben plantats, més rics, més poderosos, etc.) i quan s’adonin que la seva vida és plena de possibilitats que només depenen d’ells mateixos.

L’educació emocional no consisteix en aprendre a dominar les emocions ni a controlar-les, sinó en observar-les sense jutjar-les i utilitzar-les per descobrir quins pensaments i creences sobre un mateix i els altres fan que aquestes sorgeixin.

Saber com pensem i buscar les causes que han determinat la nostra manera de pensar  fa possible que puguem qüestionar si veritablement les coses són com nosaltres les veiem o si la nostra percepció està distorsionada per creences nascudes de les nostres experiències.







MIREM EL CONTE DE LA TORTUGA SÀVIA


Hola families!!

L’ educació que hem rebut al llarg de la vida ens influeix i molt alhora de relacionar-nos amb altres persones. Sense saber-ho actuem de la mateixa manera que ens van ensenyar de petits. Hem reprimit moltes vegades el ser impulsius davant una situació inesperada. De petits, ens han ensenyat que cal saber controlar-se. El nen “bo” que portem a dins és el que agrada als altres, pares, professors,.... i d’ adults continuem amb aquest nen “bo” per agradar als caps, companys de feina, parella, ...
No és dolent saber controlar-se, ben al contrari, és el que ens permet viure en societat, respectant als altres, però també ens hem de respectar a nosaltres mateixos. Excessiva repressió ens deixa sense creativitat davant les diferents situacions. Cal buscar l’equilibri que tots volem, entre un excés d’impuls i un excés d’autocontrol.

Per explicar als nens aquest tema de l’autocontrol hi ha un conte amb uns bons consells la Tortuga sàvia, aquest conte és un material pedagògic creat expressament perquè els nens i nenes aprenguin a reconèixer les seves emocions i descobreixin per què les senten. Gràcies aquest conte ens permet treballar una de les activitats curriculars que es desenvolupa en el nostre centre en horari escolar i pretenem que en algunes estones d'oci a casa, els nens i nenes recorren un camí cap a l'autoconeixement, el qual els ofereix la possibilitat d'aprendre a estimar el que són i el que fan sense dependre de res ni ningú més que ells mateixos. 

Ja tenim disponible el conte que estem treballant a l'aula. És el conte de la tortuga sàvia. Com anteriorment hem esmentat, amb aquest recurs millorarem el control de les emocions dels nostres infants, d'una forma divertida i amb molt bons consells, que inclús ens poden ajudar a nosaltres.

Recomanem que mireu amb els vostres fills el conte quan es trobin tristos, enfadats, o després d'haver passat una rabieta. D'aquesta forma potenciarem el treball entre vosaltres i nosaltres. Entre tots l'acció serà més efectiva.




Els objectius que nosaltres ens hem proposat des de l'aula per a treballar aquest conte són els següents:

- Introducció als infants en el concepte d'autocontrol.
- Reduir la seva impulsivitat i orientar cap a comportaments reflexius.
- Automatitzar una resposta motora inhibidora d'accions impulsives
- Trencar el cercle de conducta disruptiva /augment de la conflictivitat.
- Introducció al concepte "mirar endins per saber com ens sentim"


Aquest conte és molt fàcil de treballar a l'aula però alhora podem aprendre molt fàcilment. Nosaltres a l'aula el treballem de la següent manera:
Primer les educadores ens fan una presentació del tema, seguidament ens presenten les protagonistes del conte, és a dir, ens deixen familiaritzar-nos amb les titelles per tal de conèixer-les més a fons. Un cop presentat els protagonistes de la història, escoltem el conte molt atentament ja sigui de forma narrada i teatralitzada o bé en forma de audiovisual.  Hem d'estar molt atents a la representació ja que hi ha alguns moments on hem de fer el que ens demanen, així que al final del conte som particeps del mètode que utilitza la torugueta.
Així que families, aquest conte ens agrada molt i a través d'aquest link podeu treballar des de casa.

martes, 14 de junio de 2011

Tenim un nou racó

Hola families,
Avui hem creat un nou racó a l'aula. Es diu el racó de les emocions. En aquest racó podem trobar la llibreta de les emocions, un mirall per mirar quina emoció reflecteix la nostra cara, molts contes per conèixer les emocions, el conte de la tortuga sàvia, diversos titelles i ens han dit les mestres que poc a poc aniran apareixent nous materials!!
Estem molt contents de tenir aquest racó a l'aula ja que així podrem saber quines emocions tenen els nostres companys i podrem fer saber si estem contents o tristors o angoixats per alguna raó.

La llibreta de les emocions


La llibreta de les emocions és una eina més per a treballar les emocions dels infants.

A partir d’ara els infants de la classe poden escriure totes aquelles emocions que sentin i vulguin comunicar a la resta de companys/es de la classe. Igualment enganxar dibuixos que han fet o rebut, cartes d’altres amics i/o familiars, etc. És important que la mestra faci de model i escrigui, dins la llibreta, els seus propis sentiments i emocions. 
A la nostra escola està dins el racó de les emocions i allà, mestres i infants, van escrivint les emocions de cada moments que volen compartir amb la resta de la classe. L’activitat és una eina per a crear consciència de les emocions; identificar-les, definir-les i acceptar-les. És important dir quina emoció es té en cada moment i, molt important, saber i dir el perquè. 

Representem les emocions!

Hola famílies!


Us presentem una dinàmica que hem fet a l'aula. Ens ho hem passat molt bé, alhora que repassàvem les diferents emocions.

domingo, 12 de junio de 2011

Activitats interactives per a seguir treballant les emocions


Hola famílies!
Anteriorment hem proposat dinàmiques que durem a terme durant tot el curs a l'aula. Però també utilitzarem activitats via ordinador i ens agradaria que les coneixessiu per tal de també poder-les utilitzar des de casa, d'una forma més divertida alhora que els nostres nens i nenes aprenent i experimenten.




1. Joc de les emocions en anglés

2. Activitats per treballar les emocions a través de JClic

3. Canvia de cara

4. Mil cares

5. Els contes del Tom i la Laia

6.El gegant egoista

Dinàmiques infantils

Hola famílies,
Durant aquest curs farem una sèrie d’activitats orientades al control de les emocions a través de diferents àmbits tals com el coneixement del cos, a través de la música, del llenguatge, de la plàstica, etc

  •  El/ la protagonista del dia: cada dia s’escull un nen o una nena que serà el protagonista. L’elecció es pot fer a sorts, per ordre de llista, pel lloc que ocupen a la classe... Es penja un full a la paret, on els company i companyes escriuran alguna cosa bonica d’ell. Al final de dia es llegirà i el/la protagonista es quedarà en full com a record.

  • La capseta: la dinamitzadora explica el següent: “Ara us ensenyaré una capseta un per un i ningú por explicar el què hi ha dins. Mirareu en silenci el seu contingut i esperareu que l’hagi vist tothom. Us donaré unes pistes, a veure si ho endevineu. Però recordeu: no podeu dir res!. Aquí dins hi ha una persona molt important, la més important de la vostra vida; una persona molt bonica i que val mol. Una persona que té moltes coses bones, moltes qualitats. Una persona que estimeu molt i també és estimada per molta gent...” Quan miren dins la capseta, hi veuran la seva imatge reflectida al mirall. Després es comenta què han sentit, què pensaven que hi havia, etc..



  • La teranyina: el mestre llença el cabdell a algú sense deixar anar l’extrem, a la vegada que diu alguna cosa positiva d’aquesta persona. Qui rep el cabdell, agafa el fil i el llença a una altra persona, dient també una cosa positiva d’ella. I així sucessivament fins que entre tots els participants s’ha format una teranyina. Després es pot parlar de com ens hem sentit i què en pensem de les valoracions fetes.


  • El meu arbre: Cada alumne ha de dibuixar un arbre amb arrels, branques, fulles i fruites. Es pot fer un model a la pissarra, perquè vegin com ha de ser i els càpiga el què han d’escriure: a les arrels, les qualitats i capacitats que creu que té. Per exemple (sóc treballadora); a les branques, les coses positives que fa. Per exemple (sempre faig els deures); a les fulles i als fruits, els èxits que aconsegueix. Per exemple: (trec bones notes). Desprès es fa una posta en comú, on cada participant pot afegir, d’un altre color, les arrels, branques o fulles i fruits que els altres li reconeguin.


  • Endevinem les emocions: es tracta d’una activitat que ens servirà per identificar les emocions dels altres, per desenvolupar una major competència emocional i per saber expressar les emocions a través del llenguatge no verbal. Aquesta activitat té una durada d’uns 30 minuts aproximadament i el material que requereix és: cartolines o fulls blancs, cadires, una aula i bolígrafs. El seu desenvolupament és el següent: les educadores demanaran que ela alumnes es posin en forma de “u” amb les seves cadires i els hi explicaran l’activitat que consistirà en quatre o cinc persones sortiran a fora de l’aula, i a continuació l’educadora ensenyarà un full, als alumnes que estan dins l’aula, on hi posarà una emoció perquè sigui representada. Quan hagi passat un minut perquè puguin pensar què faran, els altres alumnes entraran a l’aula i la resta de grup començarà a representar l’emoció esmentada en el full fent servir la comunicació no verbal i les persones que han entrat a l’aula hauran se saber quina emoció estan expressant. Quan hagin encertat les emocions hauran d’explicar a la resta del gruo què han sentit i perquè creuen que és aquella emoció en concret.


  • Que hem passa?: Es tracta d’una dinàmica que ens servirà per identificar les emocions dels altres i saber expressar les emocions a través del llenguatge no verbal. Aquesta activitat té una durada d’uns 30 minuts aproximadament i el material que necessitarem serà: una aula, uns pòsits i bolígrafs. El seu desenvolupament és el següent: les educadores enganxaran un pòsit amb el nom d’una emoció escrita i els enganxaran a cada persona a l’esquena, així cada alumne tindrà una emoció. Tot el grup es posarà de peu i sense fer servir la parla hauran d’anar caminant i anar fent mitjançant gestos, l’emoció de l’altra persona; quan la persona ja sàpiga quina emoció porta a l’esquena seurà a la cadira. Quan tots els alumnes estiguin asseguts a les cadires, l’educadora anirà preguntant un per un què creu que porta a l’esquena, com s’ha sentit i per què creu que és aquella emoció en concret. Les emocions que es treballaran en aquesta dinàmica són les següents: la ràbia, la melangia, la por, la pena, l’alegria, la gelosia, la vergonya, l’admiració, el fàstic, la sorpresa, la curiositat, l’avorriment, la nostàlgia, entre d’altres.


  •   Pintem les emocions:  Es tracta d’una activitat que ens servirà per expressar les emocions que sentim a través de la música i d’una història en un paper. Aquesta activitat té una durada d’uns 45 minuts aproximadament i el material necessari serà: paper d’embalar, ceres de diferents colors, un radiocasser, un Cd de música i un mocador per a cada alumne. El seu desenvolupament serà el següent: les educadores repartiran un paper i una cera a cada alumne. Aquests alumnes s’hauran de tapar els ulls amb un mocador. Seguidament les dinamitzadores començaran a explicar una història que anirà lligada amb la música que sona en tot moment, mentre s’està explicant la història i la música va sonant, els alumnes hauran d’expressar mitjançant el llenguatge gràfic o plàstic les emocions que senten. Un cop acabada l’activitat els alumnes sortiran a explicar a la resta de companys que ha sentit i que perquè ha dibuixat això.

Dinàmiques per a pares i mares!

Hola famílies!

Com ja us havíem comentat en l'anterior reunió, hem estat treballant per tal d'aconseguir unes bones dinàmiques per a conèixer millor el món emocional i per tant comprendre millor als nostres infants. Bé, com ja sabeu, aquestes es duran a terme durant les reunions que queden al curs, que són 4. Per si voleu fer una ullada al que farem, us les penjem!


DINÀMIQUES PER A PARES



Realment lliure
Edat: Adults.
Grandària del grup: Entre 20 i 30 persones.
Objectius:
- Fer reflexionar als pares sobre un valor tan important com és la llibertat.
- Pensar en com aplicar-la als fills/es.
Durada: 30 minuts aprox.
Materials:
No son necessaris.
Desenvolupament:
Primerament s'hauran de fer subgrups de 4 o 5 persones. Un cop fets, cada membre del subgrup haurà de de comentar aquestes preguntes: "Un moment a la meva vida al qual em vaig sentir lliure, un moment a la meva vida en que em vaig sentir oprimit, i per últim, un moment a la meva vida en que jo vaig oprimir a algú."  Després d'haver comentat aquestes preguntes, intentar realitzar una definició de llibertat i un altre de opresió.
Per últim farem una posada en comú, on construirem una definició única, i on convidarem als participants a reflexionar sobre la dinàmica feta.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.
Adaptacions:
S'han de tenir en compte les variants en el tipus de participants al qual va dirigit, l'edat, i altres característiques, com ara necessitats educatives especials.


Prejudicis socials
Edat: Adults.
Grandària del grup: Entre 20 i 30 persones.
Objectius:
- Anàlisis del comportament individual i social.
- Mostrar tots els prejudicis que tenim.
Durada: 40 minuts aprox.
Materials:
- Deu imatges de cares d'homes i dones (adults) enumerats de l'1 al 10.
- Llistat de preguntes.
Desenvolupament:
Primerament s'hauran de fer subgrups.
L'animador exosarà les deu fotografies enumerades; es tracta de que els participants, escullin el més ràpid possible els rostres de 3 persones a qui se'ls indica de ser autors del robatori d'un nen que posteriorment va morir víctima de l'impacte nerviós. Els autors del robatori estan allà.
Cada un haurà rebut el paper i llàpis per anotar els números de les persones a qui jutja com a possibles autors del robatori.
L'animador observarà els nombres anotats per cadascún dels integrants del subgrup i demanarà novament observar els nombres anotats, si algú vol corregir la primera anotació, ho pot fer però explicant el perquè.
 Cada equip anirà a reflexionar sobre l'exercici partint d'aquestes preguntes:
1. Al assenyar en forma ràpida les tres persones a qui considera autores del robatori, quines raons li van portar a fer-ho?
2. Quan en el moment següent se'l va donar la oportunitat de revisar, va fer alguna correcció?, i perquè?
3. Va haver-hi algun acord o unanimitat al jutjar a la determinada persona? Quines raons dona?
4. Quins són els detalls més significatius que els va portat a determinar que tal persona podia ser un dels autors del robatori?
Quan cada grup hagi acabar de respondre a les preguntes, l'animador donarà un full apart amb aquesta segona sèrie de preguntes:
1. Si els hi dic que cap d'aquestes dues persones es l'autor, vosaltres que dirian ara?
2. Perquè van acceptar tan fàcilment l'acusació que l'animador feia a aquestes deu persones?
3. Que pensen ara?
4. Quin missatge us dona aquest exercici?
5. Quines conclusions dedueix de la dinàmica?
Per últim, l'animador demnarà a cadascun dels participants que, pensin en el tema d'una pel·lícula coneguda, o el títol i argument d'una novel·la que hagin llegit, o recordin una historia vertadera en la que es reprodueixi un fet similar al que avui ha tingut lloc entre nosaltres: per força d'uns prejudicis socials discriminatoris hem atribuit sin fundament raonable i amb falsedat un crim a persones inocents.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.
Adaptacions:
S'han de tenir en compte les variants en el tipus de participants al qual va dirigit, l'edat, i altres característiques, com ara necessitats educatives especials.


Caricies per escrit
Edat: Adults.
Grandària del grup: Entre 20 i 30 persones.
Objectius:
- Fer reflexionar als pares sobre la importancia de transmetre els sentiments als fills
- Pensar en com es pot enfortir l'autoestima dels fills i la pròpia.
Durada: 35minuts aprox.
Materials:
Fulls i llàpis o bolígraf.
Desenvolupament:
Primerament se li demana als participants que agafin dos o tres fulls i els dobleguin en 8 troços, tallant-los. En cadascún dels troços han d'escriure a la inversa, un a un, els noms dels seus companys. Al revers escriuen en dues linies un pensament o un bon desig, dirigit al company que està designat en aquell tros de paper. Al acabar s'entreguen als destinataris. Es formen subgrups de 4 o 5 persones per a discutir l'experiència. Cada subgrup nombra un reporter per a oferir una reunió de les seves experiències. L'animador ha de guiar un procés per a que  grup analitzi com es pot aplicar aquesta dinàmica en els infants.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.
Adaptacions:
S'han de tenir en compte les variants en el tipus de participants al qual va dirigit, l'edat, i altres característiques, com ara necessitats educatives especials.


El "Lazarillo"
Edat: Adults.
Grandària del grup: Entre 20 i 30 persones.
Objectius:
- Que mares i pares reconeguin com els seus sentiments i emocions poden transmetre seguretat o inseguretat en els seus fills/es.
Durada: 20 minuts aprox.
Materials:
Fulls i llàpis o bolígraf.
Desenvolupament:
Primerament es fan parelles, on un farà de ceg i un altre de "lazarillo". El ceg (amb els ulls vendats) serà conduit pel "lazarillo" per les instal·lacions. Als 5 minuts, l'animador indica que tots tornin al ambient de treball i comparteixin l'experiència.
A partir d'aquí s'obre un debat sobre les emocions que podem despertar en els fills/es.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.
Adaptacions:
S'han de tenir en compte les variants en el tipus de participants al qual va dirigit, l'edat, i altres característiques, com ara necessitats educatives especials.

Aptituds que tenen els nostres professional de l'educació

En el nostre centre educatiu creiem que és molt important tenir un equip docent qualificat per a treballar les emocions amb els infants. Per això creiem que un bon educador ha de tenir les següents aptituds:






  • Ha de tenir l’habilitat per entendre les necessitats, sentiments i problemes dels demés, posant-se en el seu lloc i responent correctament a les seves reaccions personals, és a dir, tot professional en l’educació ha de tenir empatia.
  • Ha de ser una persona inclusiva és a dir, ha de tenir la capacitat d’adaptar l’entorn al alumne.
  •  Ha de fomentar les activitats cooperatives.
  •  Ha de saber en tot moment que vol el grup.
  • Ha de tenir una destresa alhora de motivar el grup, de saber interpretar i escollir aquells suggeriments que sorgeixen del grup o saber adaptar-se al grup.
  •  Ha de ser autèntic, mostrar-se tal com és davant del grup i reconèixer les pròpies mancances.
  •   Ha de ser una persona de confiança envers als seus alumnes, famílies i companys d’equip
  •  Ha de conèixer en quin noment està el seu grup, és a dir, ha de conèixer el desenvolupament grupal del seu grup i saber respondre en cada etapa d’aquest.
  • Ha de conèixer diferents tècniques per a treballar amb el grup i també per observar i conèixer el seu grup.

L’estil de professors/es que tenim en el nostre centre segons Mercè Clariana és l’estil idealista, és a dir, és un estil de professional el qual atén a les persones. Creiem que els professors/es han de ser persones que busquin el coneixement emocional. Aquest estil és el que té la millor capacitat de comunicar-se amb les famílies i busca la felicitat.

En aquesta escola creiem que és molt important desenvolupar la intel·ligència intrapersonal i la interpersonal, és a dir, creiem que és essencial desenvolupar a tots els nostres infants la intel·ligència relacionada amb les emocions i que permet entendre’s a si mateix (intrapersonal) i la intel·ligència interpersonal o també anomenada social ja que és la capacitat per entendre a les demés persones amb empatia.

Nosaltres també aprenem a gestionar les nostres emocions!

Hola famílies!
Avui ens comuniquem amb vosaltres per explicar-vos una notícia fantastica!
Després d'un temps rumiant i lluitant per la bona pràctica a l'hora d'educar als nostres infants en la intel·ligència emocional hem aconseguit que ens donin cursets sobre l'educació emocional. Us presentem algunes dinàmiques que nosaltres com a mestres realitzem per a millorar en la nostra tasca.



DINÀMIQUES PER A L’EQUIP DOCENT
APRENEM A GESTIONAR LES NOSTRES EMOCIONS

Un conjunt de dinàmiques per a ser millors educadors en l’àmbit emocional.

PUJOL, Laia i RODRÍGUEZ,Marta
15/06/2011


La vida en un globus.
Edat: Joves i adults.
Grandària del grup: Entre 10 i 20 persones.
Objectius:
- Donar a conèixer aspectes personals de cada mestre/a del grup.
- Facilitar el coneixement entre l'equip docent.
- Potenciar la confiança entre els membres.
Durada:
20 minuts aproximadament.
Materials:
- Globus.
- Folis.
- Bolígrafs.
- Equip de música.
Desenvolupament:
En primer lloc es repartirà un globus, un foli i un bolígraf per a cada participant. Aquest haurà d'escriure: 2 qualitats i 2 desitjos personals. A continuació, hauran d'introduir el paper dins el globus i inflar-lo i entregar-li a l'animador. L'animador posarà música i els membres del grup hauran de ballar seguint el compàs. A continuació soltarà el globus. Quan l'animador pari la música cada persona s'apropiarà d'un globus. Cada participant rebentarà el globus que hagi agafat , agafarà el paper, el llegirà i pensarà quina persona pot ser. Per finalitzar la dinàmica el grup es col·locarà assegut formant un cercle. Cadascú llegirà en veu alta el que posa en el seu paper i dirà quina és la persona que creu que l'ha escrit, així com les raons que li han portat a aquesta conclusió.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.
Adaptacions:
S'han de tenir en compte les variants en el tipus de participants al qual va dirigit, l'edat, i altres característiques, com ara necessitats educatives especials.



Casa nostra.
Edat: Adults.
Grandària del grup: Entre 10 i 15 persones.
Objectius:
- Augmentar l'autoestima dels participants.
- Afavorir l'expressió de les opinions de tots els membres del grup.
- Fomentar la cohesió grupal de l'equip docent.
Durada:
30  min. aproximadament.
Materials:
Dibuixos o fotografies plastificades de:
- un camp.
- les bigues d'una casa.
- les parets exteriors del diferents pisos.
- un camp excavat.
- la teulada.
- les parets interiors.
- una excavadora.
- la terrassa.
- la porta d'entrada.
- els fonaments de la casa.
- les finestres.
- les rajoles de sòl.
Desenvolupament:
Asseguts en cercles per afavorir la participació, distribuirem el material en el grup donant la consigna següent: "Construirem una casa. Penseu per un moment en les qualitats dels vostres companys i digueu quina part podria ser cadascuna d'ells."
Una persona qualsevol inicia l'activitat i exposa a qui veu com a excavadpra, la resta del grup dóna la seva opinió i opina sobre qui més associen amb el mateix dibuix. Seguint el cercle opinarà el company immediat sobre els fonaments de la casa, i així succesivament fins a construir la casa.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.
Adaptacions:
Es pot realitzar la mateixa dinàmica però sense el material fotogràfic. Aquesta dinàmica s'ha de realitzar quan el grup es coneix suficient.


El poble necessita.
Edat: Adults.
Grandària del grup: Entre 15 i 20 persones.
Objectius:
- Analitzar els principis d'organització.
- Assumir diferents rols en un grup.
- Facilitar la cohesió i la col·laboració en el grup.
Durada:
45 min. aproximadament.
Materials:
Fulls de paper i bolígrafs per a cada subgrup.
Desenvolupament:
L'animador explicarà l'activitat, aquesta consisteix en que en menys de 15 minuts els subgrups han de realitzar la tasca que els ha tocat. Es formaran subgrups de 3 o 4 persones. Es repartirà un full en blanc a cada subgrup, on hauran d'escriure una activitat o tasca que haurà de ser realitzada per un altre grup. Aquestes tasques han de ser senzilles, des de cangtar o inventar-se una cançó, fer un dibuix, una representació, etc.
Un cop escrita la tasca, es plega el full i s'escriu en el revers un número o lletra que identifiqui al grup que l'ha escrit. Es barregen els fulls dins una bossa o caixa.
Un representant de cada grup haurà d'agafar un full plegat. No podran llegir la tasca que els ha tocat fins que l'animador no faci el senyal d'inici. El representant de cada subgrup ha de llegir la tasca en veu alta perquè tots els participants de tots els grups la sentin. Quan tots els subgrups hagin llegit la seva tasca, l'animador farà el senyal d'inici i els subgrups començaran la seva activitat.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.


El "JO" auxiliar.
Edat: Adults.
Grandària del grup: Indeterminat.
Objectius:
- Practicar habilitats socials.
- Resoldre problemes.
Durada:
45 min. aproximadament.
Materials:
No es necessita material.
Desenvolupament:
Els components del grup s'han d'agrupar per parelles. Un de cada parella li explica a l'altre un problema personal. La persona que escolta ha de empatitzar amb ell, es a dir, ha de practicar les seves habilitats socials. Posteriorment, s'intercanviaran els rols.
Finalment es realitzarà una posada en comú sobre la experiència en la dinàmica.
Avaluació:
S'avaluarà la consecució del objectius proposats mitjançant la observació, així com el grau de satisfacció dels participants a través d'una enquesta.